ZUIDZANDSEWEG

De Zuidzandseweg staat aangegeven op de eerste betrouwbare plattegrond van Cadzand in 1578. Het gedeelte van Zuidzande tot de kruising Ringdijk-Zuid/ Ringdijk-Noord snijdt dwars door polders. Dit gedeelte is niet oorspronkelijk een cade. Vanaf die kruising tot de kerk is de weg een cade geweest tussen de polders ‘Kermershoek/ de hoek “daer Corn. f. Andr. Anths. te wuenen plach”’ en ‘ Oost van het Kerkhof’.
Met de aanvoer van bouwmateriaal voor de 'Onze Vrouwe Kercke' Op Cadzand (Mariakerk) in de XIIIde en XIVde eeuw vormt zich een pad vanaf het veer onder Zuidzande naar de bouwplaats. Archeologische vondsten bevestigen dat. Deze hele weg heette in de volksmond (Sinte) Marien Weghe. Het was een zand/kleipad met karresporen, dat 's winters door bevriezing onbegaanbaar was. In 1854 werd de weg verhard met behulp van grind. In 1933 is de weg bestraat met klinkers. Rond 1950 werd het gedeelte tussen Potjes (de kruising met de huidige Provinciale weg) en de molen omgedoopt tot Zuidzandseweg.


Foto uit 1914/ 1919. De molen uit 1897 kreeg pas in 1947 de naam ‘Nooitgedacht’. Daarvoor was het ‘de molen van De Hullu’. Molenaar Abraham de Hullu staat op de belt. De jongen rechts is Abraham Pieter (Bram) Vasseur. Het is dezelfde Bram die eind 1944 de Duitse soldaten zo snel mogelijk naar Knocke stuurde en de eerste Canadese militairen begroette.
Rechts café In de Buitenlust van Toon de le Lijs. Kleinzoon Gerard Schier van Bram Vasseur zal later de eigenaar worden. De Mariaweg is nog een grindweg, links liggen de tramrails. Vóór de molen loopt de Molendijk, tegenwoordig Knockertdijk. De tweede foto uit 1919 is genomen vanaf die Molendijk, met links In de Buitenlust van in dat jaar de nieuwe eigenaar Saam Masclee.


Foto van 1928. Links café In De Buitenlust van Saam Masclee. Het diende ook als wachtruimte voor de tram. In het midden de tramrails van de lijn Cadzand-Oostburg. Rechts de molen van Abr. de Hullu.

Winkels in de jaren ‘60: slagerij J.I. (Ko) de le Lijs, tel. 204, Zuidzandseweg 10, timmer- en aannemersbedrijf A.J. de Groote, Zuidzandseweg 17, electrische installaties en huishoudelijke artikelen A. de Koene, tel. 228, Zuidzandseweg 9.

Foto uit 1900/1960. De naar voren geplaatste woning is (het eerste) koffiehuis In De Buitenlust. De grindweg is in de jaren ‘50 bestraat en de tramrails zijn verwijderd.

Foto uit 1915. In 1902 begonnen Anthonie de le Lijs, slager, rietdekker, met echtgenote Johanna Bareman het koffiehuis In De Buitenlust. In 1909 is het huidige pand gebouwd.
Het werd voortgezet door Samuel Masclee met echtgenote Susanna de le Lijs. Het werd een café annex wachtkamer voor de trampassagiers.
Henk Allaart met echtgenote Jane de Gardeyn namen de zaak over. Met het toenemend toerisme in de jaren ‘50 werd, onder leiding van M. Lekens, In De Buitenlust ook een pension.
De huidige eigenaren zijn Gerard Schrier met echtgenote Marie Deuninck.





Bij de kruising stond café Potjes van Antoon Lergner. Hij was een afstammeling van de Salzburger (economische) vluchtelingen, die in 1733 naar Groede kwamen.
Met de aanleg van de Provinciale weg is café Potjes afgebroken.

Aan de weg liggen de hofsteden van de Wielewaal, Izaak Cappon en Adriaan Cappon.